EFT stappen

Last Updated on

EFT is vanuit de basis een heel simpele en krachtige procedure. Heel in het kort is de procedure het opnemen van de heftigheid van je reactie, daarna het accepteren van jezelf ondanks dit probleem en daarna een proces van kloppen en je aandacht op het probleem blijven richten. Na 1 ronde merk je vaak al verschil en kijk je anders tegen je situatie.

Iets uitgebreider volgt hier het basis recept met verwijzingen naar nummers uit de onderstaande figuur:

  1. Subjectieve inschatting van de heftigheid
    Geef het een cijfer op de schaal van 0 tot 10 met 0 als geen reactie en 10 heel heftig.
  2. Setup (negatieve onderwerp en totale acceptatie)
    Algemene opbouw: herhaal 3 x een zin in de geest van “Ondanks dit probleem, accepteer ik mezelf volledig.” en klop ondertussen op het Karate Chop punt (12).
  3. De klopreeks:
    De punten
  1. Wenkbrouw,
  2. Zijkant oog,
  3. Onder oog,
  4. Onder neus,
  5. Kin,
  6. Sleutelbeen,
  7. Onder oksel,
  8. Duim,
  9. Wijsvinger,
  10. Middelvinger,
  11. Pink,
  12. Karate Chop
  • De 9 Gamut waarbij je tegelijk klopt op het gamut punt en al deze stappen uitvoert:
    1. sluit ogen
    2. open ogen
    3. ogen rechtsonder
    4. ogen linksonder
    5. rollen met ogen van links naar rechts
    6. rollen met ogen van rechts naar links
    7. nurie een paar seconden
    8. tel van 1 tot 5
    9. nurie weer een paar seconden
  • Weer de klopreeks van stap 3.
  • Vergelijken van de subjectieve inschatting van de heftigheid (van hetzelfde deel van het probleem).
    Meestal is je kijk op het probleem al verandert. Soms subtiel, soms duidelijk.

Dit kun je vervolgens overal op toepassen.

Een uitgebreide Nederlandstalige handleiding kun je helaas niet meer vinden op internet.  Er zijn via Google nog wel verschillende sites met extra informatie te vinden, zoals:

In Nederland word de afkorting EFT echter ook veel gebruikt voor Emotieel GeFocuste Therapie, een vorm van relatietherapie.